Aloitin huhti-toukokuussa 2013 juoksuttamaan Hessu erilaisten kotoa löytyneiden, käsittelemättömien vaneri- ja kuitulevyjen päällä. Hyppäsin sujuvasti yli pari vaihetta ja yritin oikotietä. Jonkin ajan kuluttua huomasin, että tavalliset vanerilevyt olivat liian liukkaita, joten jouduin sitten lopulta kuitenkin hommaamaan juoksemista varten puutavaraliikkeestä toisenlaista levyä.
Juoksukontaktien harjoittelussa ei kannata laskea oikoteiden varaan. Oikea järjestys on:
- harjoittele temppuja, joissa koiran pitää käyttää takajalkojaan. Koiran pitää olla tietoinen takajalkojen olemassaolosta ja siitä, että niiden käytöstä voidaan palkita. Opettele käyttämään naksutinta
- harjoittele pallon heittämistä kauaksi ja tarkasti. Käytännössä naisihmisen tai ei-pesäpalloilijan on helpointa hankkia tennispallojen heittovarsi eli puolipallon muotoinen kauha. Sillä pallo lentää kauaksi ja kohtuullisen tarkasti.
- hanki kamera ja opettele käyttämään videonkäsittelyohjelmaa
- kuvaa sivulta päin koiraa tilanteessa, jossa se juoksee täysiä. Katsele hidastettuna miltä koiran selkä, loikan suunta, hännän asento ja jalkojen etäisyydet toisitaan näyttävät kun koira juoksee täysiä.
- hanki 4 metriä pitkä käytävämatto ja ainakin 30 metriä tilaa juosta ja ala juoksuttaa koiraa täysiä maton päällä pallon perässä. Kun meno näyttää samalta kuin täysiä juoksu ilman mattoa, voit merkitä maton päähän kontaktialueen (90 cm) ja alkaa harjoitella naksauttamista kun koira sattumalta osuu kontaktille.
- erityisen hienoa on, jos takajalat osuvat kontaktin keskelle. Osumista yritetään edesauttaa lähettämällä koira liikkeelle eri etäisyyksiltä. Koska täysiä juostessa loikan pituus pitäisi aina pysyä maksimaalisena, siirtyy jalkojen osuminen kontaktille teoriassa saman verran kuin lähtöpaikkakin siirtyy.
- kun matolla juokseminen sujuu ja osumia tulee noin 80%, hankitaan vähintään 3,6 metriä pitkä ja 60 cm leveä levy, jonka pinta käsitellään karheaksi, jotta koiran tassut eivät liukastu sillä. Ja sitten taas yritetään löytää lähetyskohta, jossa koiran takajalat osuisivat kontaktille sen juostessa täysiä levyllä pallon perään. Pallo heitetään aina etukäteen ja aina kauaksi.
- kun maassa on juoksutettu noin 10 harjoittelukertaa ( 1 kerta = noin 20 juoksua ) onnistuneesti, nostetaan levyn toista päätä ylemmäksi esim. 5 cm kerrallaan ja odotetaan, että saadaan riittävä määrä takajalkatäysosumia, minkä jälkeen voidaan taas nostaa levyä jyrkempään kulmaan.
Mulla on tässä videolla 1,4 metriä pitkä vaakaramppi ja 3,6 metrin mittainen alaramppi. Kummatkin ovat 62 cm leveää vesivaneria, jonka toinen puoli oli valmiiksi karkeahko. Vanerin paksuus on noin sentin.
- kun levyn toista päätä on nostettu niin paljon, että koiran hyppääminen levylle alkaa toimia askelohjaimena eli säädellä osumaa, laitetaan levylle nousuramppi, jolloin esteestä tulee erittäin loivan A:n mallinen. Tai vaihtoehtoisesti siirrytään saman tien erittäin matalalle puomille. Rakennelmaa voi nostaa kun koiralla on takana kolme onnistununatta harjoituskertaa ( 3 x 20 juoksua ) samasta korkeudesta.
Olin tosi tarkka siitä, että kaikki käyttämäni levyt ja rakennelmat olivat tukevasti ankkuroitu maahan. Rakennelma ei saa kovaakaan juoksevan koiran alla joustaa yhtään, joten alle pitää laittaa riittävän tiheästi tukirakennelmia, joiden pitää olla ihan kiinni levyssä. Varmin tapa saada koira hyppelehtimään, on käyttää huojuvia ja heiluvia alustoja.
Hankin ohuen levyn siitä syystä, että kontaktin ja maanpinnan väliin ei muodostu korkeaa kynnystä, joka tuntuu koirasta ikävältä, jos tassu osuu juuri siihen levyn reunalle. Myös se, että toinen takajalka on korkealla levyllä ja toinen tipahtaakin yhtäkkiä monta senttiä matalammalla olevalle maanpinnalle tuntuu koirasta samalta kuin se, että itse astut pahaa avistamatta toisella jalallasi kuoppaan. Jo yhdestä tällaisesta kokemuksesta koira saattaa oppia välttämään rampin reunaa eli hyppäämään kontaktin yli, jos epäilee joutuvansa tavallisesti juosten liian lähelle ikävää reunaa.
Videoissa esiintyviä englanninkielisiä lyhenteitä:
FF Front Foot, etujalka
RF Rear Foot, takajalka
JP JackPot, jättipotti
R Reward, palkkio
NR No Reward, ei palkkiota